Bron artikel 1: DESMET, Y. ‘Toeval bepaalt wie we zijn’. De Morgen, 22/10/2014
Dit krantenartikel bestaat grotendeels uit een
interview van de schrijfster ‘Margot Vanderstraeten’, al bevat het een lange
inleiding. Ik koos voor dit artikel omdat de titel mij bijzonder aansprak. Ze verwerkt
dit transcendente en controversiële thema in haar roman ‘Het vlindereffect’. Ik
had al goede kritiek over dit boek gehoord en wou er meer over te weten komen. Een
jongevrouw Angela overleeft een terroristenaanslag en moet daar heel haar leven
mee doorgaan, wanneer ze later door een waarzegster uitgedaagd wordt en
geconfonteerd wordt met zichzelf, met de aanslag en met haar gestorven zoon. Dit
levert dan allerlei vlindereffecten op, met andere woorden de levensbepalende consequenties
voor haar ten gevolge van deze voorval. De schrijfster zelf heeft iets
gelijkaardigs meegemaakt, maar dan gebeurde die terroristische aanval net nadat
ze weggegaan was uit Mumbai en haar vrienden en zoon had achtergelaten. De ‘toevalsvraag’
en het ‘nagevoel’ die gepaard gaan met de achtergrond van de auteur maken de
thematiek ontzettend interessant. Over het algemeen ben ik het eens met Margot
Vanderstraeten. Ze is zelf een soort ‘getuige’ geweest van de aanslag en ze weet
ook veel af van het onderwerp. Zo linkt ze tijdens het interview haar boek met de
werkelijkheid (cfr. Islamitische Staat). Haar mening, dat het klassensysteem
één van de belangrijkste oorzaken is van het feit dat fundamentalistische
psychopaten vernederende jongelui uit de straat halen en hen aanzetten tot de
gruwelijkste daden, deel ik. Ze gelooft dat de mensen het toeval te veel
betekenis geven en dat vind ik ook, want zelf heb ik al dierbaren verloren en
hetzelfde ondervonden. Maar toeval is te banaal, te zinloos en daarom geven we
het betekenis. De hoofdpersoon, Angela, denkt dat geluk een houdbaarheidsdatum
heeft, maar dat ongeluk daarentegen niet bederft. Daarover heb ik een licht
gewijzigde mening. Als je het kleinschalig bekijkt, dan heeft iedereen wel
verdrietmomenten, maar over het algemeeen zijn de mensen gelukkig in het leven.
Het is waar dat een zwaar ongeluk moeilijk verwerkt kan worden, maar het is
mogelijk, als je het echt wilt. Je zult het niet vergeten, maar je zult ermee
kunnen leven. Dit schitterend artikel geeft mij zin om het boek ‘Het
vlindereffect’ te lezen.
Bron artikel 2: DE WEYER, G. Met
Largo Winch door Londen. De Morgen, 18/11/2014
Dit artikel is uitgekomen naar aanleiding van een
trip naar Londen, waarin de wereldberoemde scenarist Jean Van Hamme en de
tekenaar Philippe Francq een rondleiding gaven voor hun nieuwe album
‘Crossfire’. De ontwerpers van de recente stripverhalen ‘Largo Winch’ delen ons
mee hoe ze het werk hebben aangepakt. Deze stripverhalen spelen zich steeds af
in een metropool, hier met name Londen. Ze laten ons tonen dat ze met drang
naar perfectionisme de beste plekken uit de stad hebben gekozen om hun verhaal
te laten afspelen. Op de afbeeldingen merk je dat de beelden waarheidsgetrouw
zijn. Hun doel is dan ook om aan de lezer te laten zien dat een dergelijk
actieverhaal ‘mogelijk’ is. Ook vertelt de auteur over de professionele levens van
deze ontwerpers, over het economisch aspect van de strip, met name dat een
rebelse jongeman geconfronteerd wordt met het leiden van een wereldbedrijf. In
dit artikel stond heel wat interessante informatie en toffe weetjes over de
auteurs en ‘Crossfire’. Zo wist ik voor het lezen niet dat de schone tekeningen
in de strip zo correct mogelijk werden gemaakt op basis van de werkelijkheid.
Ook ben ik te weten gekomen dat er momenteel een Winch-expositie plaatsvindt in
Ukkel. Als liefhebber van stripverhalen trekt deze tentoonstelling onder water
mij aan, zeker als je weet dat het een première is. Dit artikel heeft mij op
het eerste oogcontact aangesproken. Toen ik de titel bekeek zag ik al twee
belangrijke woorden, namelijk ‘Largo Winch’ en ‘Londen’. Thuis heb ik
persoonlijk al een aantal Winch-verhalen met plezier gelezen en onlangs zijn we
met de school naar Londen geweest. Ik vroeg mij af wat het verband was tussen
de twee en onbewust begon ik het artikel te lezen, uit drang om het hele
verhaal voor de ogen te krijgen. Jean Van Hamme beschouw ik ook als één van de
grootste scenaristen van de stripgeschiedenis, vooral door zijn welbedachte actiestrip
‘XIII’.
Bron artikel 3: VAN DE PERRE, K. Goed, geliefd en toch nog miskend. De Morgen, 08/10/2014
In dit artikel werpt men een blik op situatie van
het Vlaamse jeugdtheater. De titel verklapt al waar het artikel over zal
handelen. Jeugdtheater heeft in de voorbije jaren een lange weg afgelegd. De
interesse voor haar diversief aanbod blijft alsmaar groeien, maar de financiële
middelen blijven achter. Zoals Martine Decroos van Studio Orka zegt, geeft de
overheid tweemaal minder centen uit aan een jeugdproductie dan aan een
volwassen productie, ook al zijn de loonkosten even hoog. Dit veroorzaakt veel
verlieslatende gezelschappen. Ondanks het feit dat deze sector als het kleine
broertje wordt behandeld willen veel theatermakers investeren in jeugdtheather,
omdat ze zich daar meer kunnen permitteren op creatief vlak. Ze vinden het
belangrijk dat kinderen ontwikkelen met een correct evenwicht tussen het
rationele, het economische en amusement en esthetiek. Dit artikel koos ik,
omdat ik volledig akkoord ga met de auteur. In deze huidige maatschappij dringt
onze cultuur te verdwijnen en daarmee onze samenleving. Als je je leven enkel
richt naar geld beleef je meestal geen geluksmomenten. Tijdens de lessen
Nederlands hebben we het in de klas ook gehad over het jeugdtheater, meer
bepaald over de opvoering ‘Mamma Medea’. Toen ik de titel toevallig las, kreeg
ik zin om de situatie beter te leren kennen en toen was mijn lectuur begonnen. Vooral
de inleiding viel me op en trok mijn aandacht. Persoonlijk vind ik dat het
artikel een duidelijke schets geeft van de situatie en het zou mij later kunnen
beïnvloeden om jeugdtheater te steunen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten